Navigace

Obsah

Studie potvrdila, že doprava v Rajhradicích narůstá

Typ: Zpravodaj
Že provoz v Rajhradicích neustále houstne, je každému jasné. Nicméně do nedávna to byly jen dojmy, kterými mohlo vedení obce argumentovat při nejrůznějších dopravních projektech. Od podzimu mají Rajhradice k dispozici studii, která pracuje s konkrétními čísly. Všechna zjištění vysvětluje v rozhovoru starosta obce Luboš Přichystal.

Čtvrtina nákladních aut překročila
v obci při měření povolenou rychlost!

Obcí projede několik stovek nákladních atu týdněKolik byste řekli, že přes Rajhradice projede denně automobilů? Několik tisíc! Zjistila to studie, kterou si nechala obec vypracovat letos na podzim. Jeden týden speciální zařízení sledovalo pohyb po Hlavní ulici nedaleko obchodu a výsledky jsou zarážející. Jak měření dopravy dopadlo nám prozradil starosta obce Luboš Přichystal.

Proč obec vlastně přistoupila k takové studii dopravy?
Intenzita dopravy za posledních deset let v Rajhradicích neustále narůstá. Osobní i nákladní. Jakákoliv nehoda, omezení či uzavírka na dálnici D2 nebo na silnici na Vídeň se okamžitě projeví v dopravě u nás v obci. Protože tudy buď vedou objízdné trasy nebo si to řidiči přes nás zkracují sami. Abychom zjistili skutečný stav, kolik automobilů obcí skutečně projede, oslovili jsme jednu firmu, která se tímto měřením zabývá, aby pro nás takovou analýzu provozu udělala.

Jak se takové měření vlastně provádí?
Měření jsou velmi podrobná. Jednoduchá tlaková čidla umístěná po celé šířce silnice dokáží spočítat jednotlivé vozy, které obcí projedou a dokonce dokáží rozlišit, o jaká vozidla jde. Takže kromě osobních aut, náklaďáků do 3,5 tuny a nad 3,5 tuny, se ve statistice objevily také autobusy, kamiony s návěsem a dokonce systém rozlišoval i kola a motorky.Síla a hustota provozu se měří tlakovými senzory.

Vypadá to, že taková analýza jde hodně do podrobna. Co se z ní ještě dalo vyčíst?
Ještě tu nezaznělo, že průzkum specializovaná firma v naší obci prováděla v týdnu od 16. do 24. září. Senzory byly umístěny na Hlavní ulici na úrovni parku mezi obchodem a hřištěm. Díky měření třeba víme, že největší počet aut projíždí obcí mezi 7 a 8 hodinou ranní a pak odpoledne mezi čtvrtou a pátou hodinou. Také víme, že přes osmdesát procent aut jsou auta osobní, že větší počet vozidel projelo ve směru na Rajhrad než z opačného směru. A spousty dalších dílčích informací.

Jak měření dopadla, pokud jde o čísla?
Je to těžko uvěřitelné, ale za těch sedm dnů měření projelo Rajhradicemi v obou směrech z Rajhradu i do Rajhradu neuvěřitelných 34 557 vozidel. Pokud jde o denní penzum aut, tak nejhustší provoz byl v obci v pondělí, kdy senzory zaznamenaly bez šesti aut šest tisíc vozidel! Za ten týden také Rajhradicemi projely skoro tři tisíce dodávek a téměř tisícovka velkých nákladních aut.

Hustota dopravy se měřila v centru obce na Hlavní ulici. Zjistila studie i nějaká závažná pochybení řidičů, pokud jde o dodržování rychlosti?
I informace k rychlosti projíždějících aut byly poměrně podrobné. Řidiči se však v tomto úseku chovají velmi poslušně. Nejvyšší naměřená rychlost byla 87 kilometrů v hodině a bylo to ve směru z Rajhradu. Tento směr svádí řidiče k rychlé jízdě více než opačný směr. Byl to ale ojedinělý případ. Je třeba říci, a to je dobrá zpráva, že 85% všech projíždějících aut povolenou padesátku nepřekročilo. Zcela jistě je to také proto, že na tomto úseku silnice je umístěn radar pro měření rychlosti. Smutná zpráva je, že z tisíce nákladních aut překročilo nějak povolenou padesátku 247 vozidel, tedy zhruba čtvrtina.

K čemu bude obec výsledky využívat?
Kromě toho, že konečně víme, jak na tom jsme, a z výsledků je zřejmé, že doprava v Rajhradicích je skutečně velmi intenzivní, budeme sesbíraná data používat při jednání obce s dalšími subjekty. Intenzita dopravy v Rajhradicích bude dobrým podpůrným argumentem například při žádostech o dotace pro různé dopravní prvky, jako jsou přechody, ostrůvky a s tím spojené stavební úpravy. S houstnoucím provozem začíná být neúnosná situace u váhy, kde vznikl takový malý přestupní uzel Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. V dopravní špičce, tedy ráno a pak odpoledne, bývá pro lidi, kteří přijedou autobusem z Brna nebo ze Židlochovic či z Rajhradu, problém přejít na protější chodník. Zrovna pro řešení této situace se podrobná analýza dopravy v obci bude hodit jako silný argument.

Kolik studie stála? Je vedení obce s výsledky spokojeno?

Specializované firmě, která měření a vyhodnocování výsledků pro obec podrobně zpracovala jsme zaplatili jedenáct tisíc korun. Výsledky potvrdily naše očekávání, protože nárůst dopravy v Rajhradicích je alarmující. Nicméně jen potvrzuje obecný trend sílícího provozu na všech komunikacích. Abychom si udělali ještě přesnější obrázek, jak se v naší vesnici chovají projíždějící řidiči, jsme připraveni měření zopakovat. Pravděpodobně někdy v roce 2020, ovšem zase na jiném místě, nejspíše někde na komunikaci blízké právě zastávkce IDS JMK u váhy.

 


Vytvořeno: 18. 12. 2019
Poslední aktualizace: 19. 12. 2019 14:37
Autor: Tomáš Hájek

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Svátek

Svátek má Doubravka

Datum a čas

Dnes je neděle, 19. 1. 2020, 17:43:26

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 2
DNES: 310
TÝDEN: 2808
CELKEM: 107156